شوک هلدینگ خلیج فارس به نکونام| مذاکره با فرهاد مجیدی آغاز شد! ویدئو گل اورونوف برای تیم ملی ازبکستان در برابر ترکمنستان ویدئو خلاصه بازی تیم ملی ایران و هنگ کنگ(۱۷ خرداد ۱۴۰۳) نتیجه بازی فوتبال ایران و هنگ کنگ(۱۷ خرداد ۱۴۰۳)+ ویدئو گل‌ها| برد قاطع و ساده محرومیت بلندمدت مهرداد محمدی | جریمه ۲ میلیاردی برای حسین بادامکی وزیر ورزش: لیگ بعدی حتما با VAR برگزار شود سپاهان در پی جذب دوباره مدافع گرجستانی پرسپولیس پخش زنده بازی ایران و هنگ کنگ در مقدماتی جام جهانی (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین اعلام ترکیب تیم ملی فوتبال ایران مقابل هنگ کنگ (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) بازگشت فرشاد احمدزاده به پرسپولیس؟ یامگا از ایران رفت ترکیب احتمالی تیم ملی فوتبال برابر هنگ کنگ (۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۳) وضعیت گنگ حاج صفی برای حضور در آاک آتن محرومیت ۲ ساله در انتظار سرمربی لیگ برتری نتیجه و ویدیو خلاصه بازی والیبال ایران و برزیل(۱۷ خرداد ۱۴۰۳)| یک باخت دیگر... پخش زنده بازی ایران و برزیل در لیگ ملت‌های والیبال (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ویدئو | جشن قهرمانی تیم خیبر خرم آباد در لیگ یک و صعود به لیگ برتر صعودی دیگر در کارنامه اکبر میثاقیان| صعود نوشهری‌ها به لیگ یک تاریخ و ساعت بازی ایران و برزیل در لیگ ملت‌های والیبال | خلق شگفتی یا پنجمین شکست پائز؟
سرخط خبرها

آزادکار مشهدی قهرمان جام تختی| «جوان» در مسیر پختگی

  • کد خبر: ۱۱۱۹۸۲
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
آزادکار مشهدی قهرمان جام تختی| «جوان» در مسیر پختگی
آزادکار مشهدی با قهرمانی در جام «تختی» پس از دو دهه خراسانی‌ها را به تیم‌ملی رساند.

مرتضی اخوان/شهرآرانیوز، شیر جوان بیشه خراسان این‌بار دیگر حرفی برای گفتن باقی نگذاشت. او با غرش سهمگین، همه رقبای اصلی‌اش را در راه پوشیدن پیراهن تیم‌ملی یکی پس از دیگری پشت‌سر گذاشت و توانست مدال طلای رقابت‌های کشتی جام بین‌المللی تختی را به‌دست بیاورد. احمد محمدنژاد جوان، آزادکار جوان ۵۷ کیلو مشهد، که چند صباحی است با درخشش در رده‌های جوانان و امیدها، جامعه کشتی خراسان را به ظهور نابغه‌ای جدید امیدوار کرده بود، حالا گامی بزرگ در راه تحقق این مهم برداشته است.

جوان که هنوز در سن جوانی است و می‌تواند برای تیم‌ملی جوانان هم کشتی بگیرد، به نفر اول وزن ۵۷ کیلوگرم تیم‌ملی بزرگ‌سالان بدل شده است. او در چهل‌ودومین جام بین‌المللی تختی مقتدرانه همه رقبای اصلی را شکست داد تا بی‌حرف‌وحدیث نشان طلا را به گردن بیندازد. قهرمانی‌ای که دیگر بهانه‌ای برای کادرفنی تیم‌ملی کشتی آزاد بزرگ‌سالان باقی نمی‌گذارد تا جوان را به تورنمنت‌های بزرگ آسیایی و حتی جهانی اعزام کند. اعزام‌هایی که شاید خاطرات خوش درخشش فوق‌ستاره‌های سال‌های نه‌چندان دور کشتی مشهد روی تشک را برایمان زنده کند.

سه‌گانه قدرت در پی یک پیراهن

کشتی‌گیر مشهدی برای رسیدن به دوبنده تیم‌ملی و قهرمانی در جام تختی که به‌نوعی چرخه انتخابی به حساب می‌آید، دو رقیب جدی و گردن‌کلفت داشت. رضا مؤمنی و علیرضا سرلک ملی‌پوشان کنونی تیم‌ملی کشتی آزاد بزرگ‌سالان هستند که سن وسالشان از جوان بیشتر است. دو آزادکاری که برای پوشیدن پیراهن تیم‌ملی در رقابت‌های بین‌المللی با یکدیگر رقابت می‌کردند و این وسط احمد جوان مشهدی به‌عنوان حریف تمرینی به اردوی تیم‌ملی می‌رفت. با وجود این، حکایت جام تختی امسال متفاوت بود؛ حکایت فرصتی طلایی برای درخشش جوانی بود که اگر به کشتی‌گیر شش‌دانگ دایره طلایی بدل شود، می‌تواند سال‌ها وزن ۵۷ کیلو تیم‌ملی را به تسخیر خود دربیاورد.

قهرمانی با غلبه بر دو حریف اصلی

یکی از شیرینی‌های قهرمانی جوان مشهدی در چهل‌ودومین دوره جام بین‌المللی تختی، غلبه بر همه حریفان ممکن بود. جوان در وضعیتی به این مدال رسید که در دور اول مقابل علیرضا گودرزی با نتیجه ۴ بر ۰ به برتری رسید و در دور دوم هم مانوئل خندزرتسیان از ارمنستان را ۳ بر ۱ شکست داد. نابغه خراسانی در نیمه‌نهایی دست به کاری بزرگ زد و رضا مؤمنی باتجربه و یکی از رقبای اصلی در راه پوشیدن پیراهن تیم‌ملی را با نتیجه ۳ بر ۱ شکست داد تا چراغ اصلی را برای رسیدن به نشان طلا روشن کند.

احمد جوان با این برد به فینالی رسید که باید با برنده علیرضا سرلک و صابر خانجانی رقابت می‌کرد. دیداری که با پیروزی علیرضا سرلک به پایان رسید تا آزادکار مشهدی به غول آخر این مرحله برسد. رقابتی نزدیک، نفس‌گیر و جانانه که دست‌آخر با برتری ۳ بر ۲ جوان به پایان رسید تا کادرفنی تیم‌ملی به چشم خودش ظهور نابغه جدید و هجده‌ساله کشتی مشهد را در عرصه ملی ببیند.

پایان خلأ پانزده‌ساله؟

درست پانزده سال پیش مجید خدایی، آزادکار ۸۴ کیلوگرم، آخرین نماینده مشهد در تیم‌ملی کشتی آزاد بزرگ‌سالان بود. بعد از خدایی دیگر کشتی مشهد هیچ‌گاه رنگ تیم‌ملی را ندید و اگرچه هرازگاهی چهره‌هایی تا آستانه پوشیدن دوبنده ملی پیش رفتند، واقعیت آن است که هیچ‌گاه یک مشهدی نتوانست نفر اول تیم‌ملی بزرگ‌سالان در یکی از وزن‌ها باشد. حالا بعد از پانزده سال احمد محمدنژاد جوان بعد از پوشیدن دوبنده ملی کشتی آزاد در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان و حتی کسب نشان برنز امید‌های جهان به پیراهن تیم‌ملی بزرگ‌سالان رسیده و نتیجه درخشان او در جام بین‌المللی تختی حرفی برای کادرفنی باقی نگذاشته است. پیش از «جوان»، آزادکاران بزرگی مانند مجید خدایی، امیر توکلیان، رسول و امیر خادم و... پرچم کشتی خراسان را در عرصه ملی به اهتزاز درآوردند و گویی حالا نوبت جانشین خلف آن‌هاست.

مورد عجیب اسماعیل نجاتیان

در چهل‌ودومین دوره رقابت‌های بین‌المللی کشتی جام جهان پهلوان تختی، مشهد سه نماینده داشت؛ احمد محمدنژاد جوان، سجاد ترغو و اسماعیل نجاتیان. سه آزادکاری که اولی به نشان طلا دست یافت، دومی حذف شد و سومی به نشان برنز رسید. احمد جوان در ۵۷ کیلوگرم شاهکار کرد، اما سجاد ترغو دیگر آزادکار مشهدی در وزن ۶۱ کیلوگرم در همان دور نخست به آرمین حبیب‌زاده ۶ بر ۰ باخت تا باتوجه‌به شکست حبیب‌زاده در یک‌چهارم نهایی مقابل رضا اطری، از گردونه رقابت‌ها کنار برود. اما اسماعیل نجاتیان، دیگر آزادکار باتجربه مشهدی، در اقدامی عجیب امسال در وزن ۱۲۵ کیلوگرم روی تشک رفت.

او که سابق بر این در ۹۷ کیلوگرم کشتی می‌گرفت، یک‌باره باتوجه‌به افزایش وزن تصمیم گرفت در ۱۲۵ کیلوگرم کشتی بگیرد که البته در دور نخست توانست ۶ بر ۲ نیکا برولوا از گرجستان را شکست دهد، اما در دور دوم مقابل مهدی هاشمی باتجربه ۲ بر ۰ باخت. با این‌همه باتوجه‌به صعود هاشمی به فینال رقابت‌ها، نجاتیان به رقابت‌های شانس دوباره رفت و توانست با بهره‌مندی از این فرصت به نشان برنز رقابت‌ها دست پیدا کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->